In het verleden heb ik een uitgebreid artikel geschreven over "we zijn niet allemaal goed in administratie" . Recentelijk raakte ik in gesprek met een ondernemer over zijn boekhouding. Ik realiseerde me dat er heel veel online boekhoudprogramma's zijn en dat het heel lastig is als je aan een online boekhoudprogramma begint, welke je dan zou moeten kiezen. als je weinig fiscale kennis hebt dan is een online boekhoudprogramma het overwegen waard. Je verlies en Winstrekening en je balans worden dan door het programma verwerkt. Je moet dan wel vertrouwen op de fiscale kennis van de mensen achter het programma.
Soldo debitcard
Om je financiën goed onder controle te houden is het het overwegen waard om een zakelijke debitcard van soldo aan te vragen. Als ondernemer kom je altijd voor die kaart in aanmerking. De declaraties van jou en/of van je medewerkers worden automatisch in het systeem verwerkt en automatisch geïmporteerd in elk boekhoudprogramma.
wel of geen boekhoudprogramma?
Of je wel of geen boekhoudprogramma gaat gebruiken zou ik af laten hangen van of je veel medewerkers in dienst hebt, of je veel declaraties te verwerken hebt en of je honderden facturen per maand te verwerken hebt.
excel?
Je kan ervoor kiezen om je facturen, als je er niet zo heel veel hebt, bijvoorbeeld 50 per maand te verwerken in excel. Je specificaties, zoals bijvoorbeeld je Verlies en winstrekening en je balans verwerk je dan ook in Excel. Als je bijvoorbeeld ZZP'er bent dan kan je ervoor kiezen om zelf je jaaraangifte inkomstenbelasting te doen of dat uitbesteden naar een financiële expert.