Laat je niet verleiden door de reclame

Zonder dat je er erg in hebt, komt er veel reclame op je af. Het gaat niet alleen om de stapels reclame op de deurmat, er komen op allerlei manieren aanbiedingen op je af.

De ene keer tijdens een spannende film, dan weer een reclame banner op je pc, en wat dacht je van de advertenties tijdens een spelletje op je tablet? Ik ben benieuwd wat jij er mee doet.
Het schijnt in de reclamewereld zo te werken, dat je eerder een bepaald artikel koopt als je het regelmatig ziet. In shows wordt er bijvoorbeeld regelmatig een bepaald merk frisdrank gedronken. Het merk wordt niet genoemd, maar is duidelijk in beeld. Sporters hebben op hun kleding en petjes duidelijk de naam van hun sponsor. In de zomer vliegen er reclamevliegtuigjes boven het strand. Bij de bushalte hangen grote reclame-posters, op langsrijdende busjes schreeuwt de reclame je toe. De hele dag door krijg je te maken met reclame.

Laat jij je beïnvloeden door reclame?

Ben jij iemand die zich snel laat verleiden?  Ben je het type van de impulsaankopen, en koop je regelmatig iets dat je helemaal niet van plan was? Denk je na een advertentie: ach ik was het toch wel van plan, en ga het dus toch maar meteen bestellen. Goed dat je geheugen even opgefrist werd. Maar als je iets echt nodig hebt, vergeet je dat dan niet?

Als je tijdens een spelletje steeds wordt lastiggevallen door reclame, kan je ervoor kiezen de betreffende app te kopen. Dat kost wel geld, maar voorkomt irritaties en verleidingen van andere aankopen. Kijk eerst hoe duur de app is, en of je het geld er voor over hebt.
Het kan natuurlijk dat je pas wat koopt als je het zelf wil, of er nu reclame voor wordt gemaakt of niet. Denk eens na, of je inderdaad niet beïnvloed bent, of dat je het niet in de gaten hebt.
Ik weet zeker dat veel mensen door de reclames voor de feestdagen, echt meer kopen voor de Decembermaand. Zouden er zoveel reclames voor Valentijnsdag zijn, als niemand zich er iets van aantrok? Winkeliers weten de dagen wel te benutten: vaderdag, moederdag, eerste schooldag… het zijn allemaal goeie redenen voor extra reclame (en dus extra inkomsten).

Kan je het wel betalen?

Doe je nog aan prijsvergelijking als je een aanbieding ziet? Wat doe je, als je direct een beslissing neemt en naar  een echte winkel gaat, of het via internet koopt? Denk je meteen: dit wil ik nu doen?
Het hangt er natuurlijk vanaf, hoe je er financieel voor staat. Als je genoeg geld overhoudt om af en toe iets te kopen wat je niet echt noodzakelijk is, is geen probleem. Maar als je iets koopt, en daardoor iets belangrijks niet meer kan, gaat het fout. Volgens mij denken veel mensen daar niet aan, en laten zich snel verleiden door hetgeen er allemaal op ze afkomt.
En die aankopen zijn allemaal zo leuk. Zo heb je weer eens wat om over te praten, op je clubje, op het schoolplein of op de zaak. Maar later, als de creditcardrekeningen zich opstapelen, dan heb je er buikpijn van gekregen. Als je weer eens rood staat bij de bank. Als je meer geld uitgeeft dan je kan missen, bedenk dan eens of die aankopen echt je problemen waard zijn?
Maar heb je er van geleerd ? Doe je het daarna niet meer, of is het gewoon je gedrag.? En kan je er echt niks aan doen?

Kijken zonder reclame

Ben jij ook zo’n persoon, die valt voor grappige reclames op tv, of kijk je de reclame voordat er een YouTube filmpje begint op je computer ? Weet je wel dat je de reclame op YouTube kan overslaan door Adblock Plus te installeren?
Stel je voor: je hebt een leuke film opgenomen. Je gaat lekker kijken met je gezin. Wat doe je dan met de reclame? Bijna zeker weten dat je kijkt. Ondanks irritaties dat het zo lang duurt. En wat doe je, als je kind zegt:” ach mam (of pap), ik vind dat speelgoed zo tof. Ga je het voor me kopen ?” Je kind is waarschijnlijk nog gevoeliger voor reclame, omdat hij/zij (nog) niet op de hoogte is van alle vaste lasten die iedere maand betaald moeten worden. Geen geldzorgen heeft, alleen maar iets moois zien dat heel graag wil hebben.
Maak het jezelf wat makkelijker, en spoel de reclames door. Het beschermt je tegen moeilijke situaties, waarom je iets niet kan gaan kopen. Het beschermt je tegen impulsaankopen, zeker als je daar gevoelig voor bent, En het scheelt je veel tijd!

Koop niet te snel

De grootste valkuil waar je in kan trappen, is overhaast beslissen iets te kopen. Vooral tijdens een film of spelletje ben je niet helemaal met je gedachten bij je financiën. Druk je te snel op de knop ‘aankopen’?
Als je een debitcard gebruikt als betaalmiddel, moet je eerst geld op je kaart storten voordat je een aankoop kan doen. Je remt jezelf dus even af, waardoor je gedwongen wordt na te denken over je uitgaven. Je kijkt of je het geld kan missen, en bedenkt of je eigenlijk wel een aankoop wil doen.
De Openbank debitcards zijn daar ideaal voor. Je hebt Openbank debitcards in verschillende prijsklasses en met verschillende mogelijkheden. Voor meer informatie klik je hier>>>

Over de schrijver
Jos is een gedreven man. Al zijn hele leven lang hebben geldzaken zijn interesse. Alle ontwikkelingen op geldgebied volgt hij van jongs af aan. Hij vindt de debitcard een goed product, omdat het veel mensen kan helpen op financieel gebied. Eerlijkheid en service staan bij hem voorop.
Reactie plaatsen